Hur slutat en amma?!

Beppe blev 10 mån härom dagen. Och han vill fortfarande väcka mig tre ggr varje natt och vill amma. Jag börjar få panik. Behöver sova, vill få ta hand om storebror ibland, måste kunna sova borta en natt om tre veckor. Ja ni fattar väl!

BVC var inget stöd, har tyvärr fått ny sköterska där och hon är inte alls så bra som den förra. Hon hänvisade till Amningshjälpen, men deras sida har blivit hackad så där finns inget att läsa just nu.

Så jag behöver era tips, hur har ni gjort för att trappa ned eller sluta amma?

Vi testar nu detta upplägg:

Jag nattar i bärsele efter kvällsgröt, ibland en skvätt välling om det behövs. När det är läge så flyttar vi in B till hans spjälsäng (står vid vår säng). Jag lägger mig hos storebror (rummet bredvid) och M är själv med B så att han inte känner doften av mig (bäddade rent för säkerhets skull). Sen tar M så många uppvak han pallar! Jag går bara in när M säger till.

Första natten var vidrig, B var sååå ledsen och jag bet i kudden för att inte grina eller kasta mig in för att trösta. M pallade till 02.30, sen fick jag amma och vi somnade om.

Andra natten gick lite bättre. Många uppvak med inte lika ledsen, M behövde inte bära runt på B utan kunde ge vatten på nappflaska i spjälsängen och det funkade iaf ett par gånger. M pallade till 03.30, en timme längre alltså. Sen fick jag amma och vi sov till 7.20

Det känns som att vi kan va nåt på spåren. Jag hoppas att mjölken börjar minska nu för jag har kunnat klara mig med stamma 2-3 ggr istället för 7/dygn. Men det är kämpigt och psykiskt påfrestande.

Tips, pepp och anekdoter mottages tacksamt!

7 reaktioner på ”Hur slutat en amma?!

  1. Jag skulle också behöva sluta. Vill också sova. Har slutat dagtid, men vet inte hur jag ska lyckas med nätterna…… Berätta gärna hur det går.

    • Vårt sätt verkar funka rätt bra, M har tagit nätterna själv o sagt till mig först när han inte pallat mer vilket blivit senare o senare för varje natt. Jag har då ammat en gång o vi har somnat om o sovit ett sträck till morgonen, så bara en amning per natt vilket gett resultat på mjölkproduktionen! Jag kan på bara några dagar klara att amma så glest som 24 h! Det var bara första natten som var jobbig, sen har det gått bra för Beppe har inte varit sådär ledsen utan bara vaknat o knorrat. Nu väntar vi på att han ska sova mer sammanhängande…

  2. Läser det här lite sent men jag hoppas att det har fungerat bra för dig och B! Jag som älskade att amma. Nu känns det redan ganska avlägset fyra månader efter avvänjningen och vi sover alla mycket bättre. Kram

    • Jag älskar det också, när jag är vaken 😂 så visst är det dubbelt att sluta, och det gör det extra svårt. Så M har sovit själv med B i två veckor nu, det går bra men han vaknar fortfarande flera gånger varje natt… men maten börjar sina och jag sov borta o förrgår för första gången. Så nu ammar jag ca 2 ggr/3 dygn. Kram!

Lämna en kommentar